Είναι δεδομένο ότι ο ρόλος του φαρμακοποιού στο σύγχρονο φαρμακείο είναι διττός. Αν και στον επιστημονικό του ρόλο μπορεί να ανταπεξέλθει ικανοποιητικά λόγω της επιστημονικής κατάρτισής του, στο επιχειρηματικό κομμάτι του ρόλου του συχνά αντιμετωπίζει δυσκολίες.

Αυτό οφείλεται στην έλλειψη γνώσης του αντικειμένου και στη μη αξιοποίηση των εργαλείων που υπάρχουν στην αγορά και βοηθούν στην αποτελεσματική διαχείριση του φαρμακείου τους.

Μέσα σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον όπου οι απαιτήσεις των ασθενών – πελατών αυξάνονται, η τεχνολογία συνεχώς εξελίσσεται και νέα προϊόντα εμφανίζονται στα ράφια των φαρμακείων, ο φαρμακοποιός οφείλει να ανταπεξέλθει με επιτυχία σε αυτά τα νέα δεδομένα και να διατηρήσει την κερδοφορία της επιχείρησης του.

Γίνεται  αντιληπτό ότι η αναλυτική οικονομική διαχείριση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τη διατήρηση και την εξέλιξη της επιχείρησης του φαρμακείου.

Με τον όρο οικονομική διαχείριση δεν εννοείται μόνο η καταγραφή των οικονομικών στοιχείων μιας επιχείρησης, αλλά περιλαμβάνει τα εξής κάτωθι:

  • Διενέργεια φυσικής απογραφής στο φαρμακείο (σε προηγούμενο κείμενο αναλύσαμε την αναγκαιότητά της).
  • Διαχείριση παθητικού stock. Η αύξηση της ρευστότητας κρύβεται πολλές φορές πίσω από την ορθή διαχείριση του ληξιπρόθεσμου και του ακίνητου αποθέματος.
  • Έλεγχος cash flow. Η δύσκολη οικονομική συγκυρία δεν αφήνει περιθώρια για λάθη, ειδικά όταν ένα φαρμακείο κινείται με επιταγές. Απαιτείται έλεγχος των υποχρεώσεων της επιχείρησης και της ροής ρευστότητας.
  • Έλεγχος τήρησης των εμπορικών συμφωνιών (σε ένα από τα επόμενα κείμενα θα αναφερθούμε εκτενώς). Σύντομα όμως να αναφέρουμε ότι θα πρέπει σε καθημερινή βάση άμα τη παραλαβή των παραγγελιών να ελέγχονται τα τιμολόγια των προμηθευτών για σωστές ποσότητες και εκπτώσεις.
  • Έλεγχος χρεών των πελατών. Ο χρόνος πίστωσης προϊόντων στους πελάτες – ασθενείς δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 30 ήμερες και απαιτείται παρακολούθηση της αποπληρωμής τους με τους κατάλληλους χειρισμούς ανά πελάτη.
  • Έλλειψη εμπορεύματος. Στο βωμό της ρευστότητας πολλές φορές τα φαρμακεία, λανθασμένα, δεν προμηθεύονται τα προϊόντα που πραγματικά χρειάζονται, αλλά κρατούν όσο το δυνατόν λιγότερο stock. Η εικόνα των άδειων ραφιών είναι αποκαρδιωτική και δημιουργεί αρνητική εντύπωση στον πελάτη.
  • Μείωση εσόδων φαρμακοποιού σε περίπτωση μείωσης τζίρου. Το ιδανικό για ένα φαρμακοποιό είναι να αντιμετωπίζει τον εαυτό του ως υπάλληλο της επιχείρησης μισθολογικά. Πολλές φορές αυτό όμως δε συμβαίνει. Ο φαρμακοποιός θεωρεί λανθασμένα ότι το ταμείο στο τέλος της ημέρας του ανήκει. Μεσοσταθμικά του ανήκει το 10% και σε περίπτωση σοβαρής πτώσης τζίρου άρα και κερδών, η σωστή απόφαση είναι, να μειώσει αναλογικά το ποσοστό αυτό. 

Η σωστή οικονομική διαχείριση των αγαθών και των πόρων ενός φαρμακείου, συμβάλλει  αποτελεσματικά στην καλύτερη αξιοποίηση τους με ταυτόχρονη αύξηση του κέρδους της επιχείρησης, η οποία κρίνεται απαραίτητη σε μια αγορά όλο και πιο ανταγωνιστική, ρευστή και ασταθή. Αυτή η οικονομική διαχείριση προκύπτει, όχι μόνο μέσα από τις ενέργειες που αναφέραμε πιο πάνω αλλά και από εργαλεία που βοηθούν το φαρμακοποιό να έχει μια άμεση και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής κατάστασης της επιχείρησής του.

Στο δίκτυο Green Pharmacy διαθέτουμε μια πλατφόρμα εξαγωγής οικονομικών δεδομένων (Farmakon Analytics) των φαρμακείων του δικτύου, δίνοντας τους τη δυνατότητα να έχουν μια πλήρη εικόνα για την οικονομική τους πορεία, με πληροφορίες που αφορούν σε τζίρο, μεικτή κερδοφορία, ταχυκίνητους κωδικούς, απόδοση ανά κατηγορία ή προμηθευτή, βοηθώντας τα να χαράξουν στρατηγικές για την εξέλιξη του φαρμακείου τους.

Δείτε επίσης

Η γήρανση του δέρματος είναι μια φυσιολογική διαδικασία που ο χρόνος επιδρά άμεσα σε αυτό. Όμως, ...
Τα Χριστούγεννα είναι μια ξεχωριστή εορταστική περίοδος γεμάτη από συναισθήματα αλλά και ...
Η πιο μαγική εποχή του χρόνου είναι εδώ! Τα πάντα είναι στολισμένα, γιορτινά και λαμπερά…μαζί με ...